Hvor er low FODMAP fødevarelisten?

I må meget undskylde, at jeg har været så lang tid om at melde tilbage her…
Der er simpelthen sket det, at jeg er blevet kontaktet af dem, der har udgivet og lavet appen – som jeg har mine informationer fra (og har henvist til). De mener, at der står for meget af det ophavsbeskyttede materialet fra appen på min fødevareliste. Derfor har jeg været nødt til at fjerne listen helt.

Hvis nogen af jer har nogle juridiske kompetencer, vil jeg med glæde tage imod råd til om/hvordan, jeg kan give dette her en eller anden form, sådan at jeg eventuelt kan lave en aftale med forlaget eller lignende.
Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at gøre noget ulovligt!

Jeg har brugt ekstremt lang tid på at lave (og opdatere) listen og jeg har tjent omkring 100 kr. på affiliate marketing, på de næsten 2 år jeg har haft bloggen.

Det jeg har gjort anderledes end de gør i appen er at:
– jeg har fjernet de “forbudte” fødevarer helt fra listen, så man i stedet for en “øv må jeg ikke spise det“- oplevelse, kan få en “alletiders, at jeg må spise vindruer!“-oplevelse og en “hvad af dette her vil jeg bruge til aftensmaden“-oplevelse.
– jeg har oversat hele listen til engelsk.
– jeg har efter min egen mening gjort det mere brugervenligt.
– jeg har sat alle fødevarer, under de forskellige overskrifter, i alfabetisk orden.
– jeg har lavet det i en sammenhængende tekst.
– jeg har lavet et Kød– og et Husk afsnit.
– jeg har sat informationerne om hvilke FODMAPs de forskellige fødevare indeholder op ved siden af fødevaren, så man ikke behøver at gå ind på hver enkelt fødevare for at finde denne information.
– jeg har gjort materialet tilgængeligt for folk der ikke har IOS styresystemer (deres app virker kun på IOS)

De bedste hilsner
Katrine

17 thoughts on “Hvor er low FODMAP fødevarelisten?

  • 06/01/2017 at 18:39
    Permalink

    Kære Katrine.
    Jeg er virkelig ked af at høre/læse, at din liste er pist væk.
    Jeg synes den var super overskuelig og glædede mig virkelig til, at få styr på maven her i det nye år.
    Jeg har gemt din side her igennem længere tid og så frem til at opdatere min viden på tilladt mad.
    Det var et kæmpe arbejde du havde lavet med listen og jeg håber du kan få juridisk rådgivning til igen at lægge den ind her. For den inspirerede og gavnede.
    Hvis du skulle kede dig 😉 må du endelig gerne “komme til” at sende mig den pr. mail. Jeg investerer også gerne en lille skilling til kaffekassen.
    Mvh C.SSS

    Reply
    • 07/01/2017 at 18:39
      Permalink

      Hej C.SSS

      Dejligt du kunne lide den! Du kan tro jeg har brugt meget energi på den, så det er dejligt at blive anerkendt :).
      Du kan stadig købe appen (som ikke har noget med mig at gøre) – selvom den selvfølgelig er anderledes.

      Bedste hilsner
      Katrine

      Reply
  • 20/01/2017 at 18:39
    Permalink

    Du må gerne “komme til” det samme hos mig. Jeg er med på “kaffekanden”.
    Jeg er helt ny i low foodmap og har brug for en opdateret liste😊

    Reply
  • 03/05/2017 at 18:39
    Permalink

    Hej Katrine,

    Jeg er også helt ny i Low Fodmap og kunne virkelig også godt bruge lidt vejledning. Er der nogen mulighed for, at du kunne ‘komme til’, at sende din liste til mig også? 🙂

    Reply
    • 26/03/2018 at 18:39
      Permalink

      Hej Frida

      Jeg forbereder mig pt på, at komme stærkt tilbage på bloggen snart – også med en fornyet fødevareliste. Sådan inden for de næste par uger.
      Den app jeg i sin tid henviste til hedder “FODMAP Diet” og kan købet i appstore for 45 kr, men den har fået ret ringe anmeldelser på det seneste. Den er et alternativ – til den ventetid der kan forekomme 🙂

      Undskyld det sene svar
      Katrine

      Reply
  • 08/05/2017 at 18:39
    Permalink

    Øv, hvor ærgerligt. Det lyder meget overskueligt det, som du har lavet. Og tak i øvrigt for din fine side med gode opskrifter.
    Jeg har lige fået “diagnosen” og synes, at det er meget forvirrende alt sammen.
    Hvad hedder den app, som du har henvist til? Måske den kunne give mig lidt overblik?

    Reply
    • 26/03/2018 at 18:39
      Permalink

      Hej Maggie

      Ja, det er super ærgerlig! Jeg blev godt nok meget slået ud, da jeg blev bedt om at fjerne listen og mistede al motivation.
      Jeg forbereder mig pt på, at komme stærkt tilbage på bloggen snart – også med en fornyet fødevareliste.
      Det er bare møgforvirrende at starte på low FODMAP diæten, men jeg lover dig, at det bliver lettere. Appen hedder “FODMAP Diet” fra Muusmann’forlag. Jeg søgte lige på den, for at give dig det rigtige svar, og det ser ud til, at den har fået nogle ret dårlige anmeldelser på det seneste.
      Måske kan den alligevel hjælpe dig, men hvis ikke, så hold dig til på bloggen. Inden for de næste par uger, er der gang i den igen 🙂

      Undskyld det sene svar
      Katrine

      Reply
  • 26/07/2017 at 18:39
    Permalink

    Hej Soedekatrine,
    Super ærgerligt med listen. Det var et super stykke arbejde, du havde gjort, og jeg har været meget glad for den. Savner den meget og ville ønske, at den pludselig dukkede op på min e-mail… så kunne det være, at der også kom et telefonnummer med til kaffekassen, så jeg kunne komme til at sende en skilling via mobilepay… Tak for dit store arbejde, som jeg tror har været til gavn og glæde for rigtigt mange.

    Reply
    • 26/03/2018 at 18:39
      Permalink

      Hej Rebecca

      Hvor er det dejligt at høre, at du har været glad for det arbejde jeg har lagt for dagen!
      Jeg blev godt nok meget slået ud, da jeg blev bedt om at fjerne listen og mistede al motivation.
      Jeg forbereder mig pt på at komme stærkt tilbage på bloggen snart – også med en fornyet fødevareliste.

      Undskyld det sene svar
      Katrine

      Reply
  • 10/01/2018 at 18:39
    Permalink

    Hej Katrine
    Er det på nogen måde muligt at finde din geniale liste over ting man må spise? Jeg er også med på kaffekassen…!
    Rebecca

    Reply
    • 26/03/2018 at 18:39
      Permalink

      Hej Rebecca

      Jeg forbereder mig pt på, at komme stærkt tilbage på bloggen snart – også med en fornyet fødevareliste.
      Så hold dig til på bloggen. Inden for de næste par uger, er der gang i den igen 🙂

      Bedste hilsner
      Katrine

      Reply
      • 26/03/2018 at 18:39
        Permalink

        Hej Søde Katrine
        Tusind tak fordi, du deler dit store arbejde med os andre! Det bliver i den grad værdsat!!! Takket være din hjælp, kan min mave og jeg nu leve sammen i fred og fordragelighed 🙂
        Rebecca

        Reply
        • 26/03/2018 at 18:39
          Permalink

          Bedste kompliment nogensinde! Tak!
          Håber du vil komme tilbage når jeg inden for de næste par uger, får lavet en opdateret fødevareliste og nogle nye opskrifter 🙂

          Hilsen Katrine

          Reply
  • 21/08/2018 at 18:39
    Permalink

    Hej Katrine jeg vil også meget gerne have den opdaterede liste, betaler også gerne over mobilepay

    Hilsen Hanne

    Reply
    • 11/02/2019 at 18:39
      Permalink

      Hej Hanne

      Du må undskylde det meget sene svar!
      Hvis du stadigvæk har brug for den, så kan du finde den her.

      Du må have en rigtigt dejlig dag
      Katrine

      Reply
  • 03/01/2019 at 18:39
    Permalink

    Hej Katrine
    Super med en opdateret liste. Tak.
    Jeg tænker – almindelige løg er High FODMAP. Hvordan ser der ud med “tilberedte løg”? Bløde løg, ristede løg, etc.?
    Kh
    Michael

    Reply
    • 11/02/2019 at 18:39
      Permalink

      Hej Michael

      Du må undskylde det sene svar.
      Velbekomme!
      Jeg må melde pas på dit spørgsmål angående tilberedte løg, det ved jeg desværre ikke. Men ristede løg er helt no-go fordi der er noget nær 80% hvedemel i ristede løg (tallet er et estimat – jeg kan ikke lige huske, hvor meget der er i, men der er meget).
      Jeg kan personligt ikke spise tilberedte eller utilberedte løg. Men jeg kan anbefale dig at stege den grønne del af forårsløg i smør, olie og rigeligt salt – som en form for reserve “ristede løg”, det nyder jeg selv særligt til grillede pølser. Det kan være jeg vil prøve at eksperimentere lidt med noget der ligner “rigtige” ristede løg noget mere – hvis det bliver godt poster jeg det på bloggen.

      Hav en rigtigt dejlig dag
      Katrine

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.