Laktosefri Chokolademousse

image

En af mine gode veninde og flere af hendes familiemedlemmer har fornyligt fundet ud af, at de alle er laktoseintolerante. Og det er da bare rigtigt surt, MEN. Derfor behøver man jo ikke at opgive chokolademousse 🙂 .

Normalt er jeg ikke meget til chokolademousse, men da jeg eksperimenterede med denne – blev jeg godt nok omvendt!

Man får ret hurtigt for meget, men man bliver ved med at spise af fordi den er “sund” og bare er så pokkers god.

Hvis man ikke er laktoseintolerant og ikke bryder sig om at smagen har en snert af kokos, kan moussen sagtens laves på skummetmælk – som også er heeeelt vildt lækkert (ja jeg har prøvet). Muligvis også på en anden slags plantemælk (det har jeg ikke prøvet – lad mig vide hvordan det går, hvis du prøver).

Opskrift:

1 dåse kokosmælk (400 ml)
1 dl usødet kakaopulver
70 g ahornsirup
2 spsk maizena
En knivspids salt
Evt. vaniljekorn eller 20 g mørk chokolade (laktosefri eller udelades hvis man er laktoseintolerant)

Fremgangsmåde:

Pisk maizenaen ud en en lille smule af kokosmælken.
Hæld resten af kokosmælken i en gryde med kakaopulveret, ahornsirup og salt og pisk det sammen.
Imens det varmes op røres der med piskeriset en gang imellem.
Når det koger hældes maizena-kokosmælk blandingen i og der piskes nu konstant i 2 minutter.
Når det har kogt slukkes kogepladen og der piskes i yderligere 1 minut.
Her kan man vælge at komme vaniljekorn eller hakket mørk chokolade i, men det behøves slet ikke!
Hæld chokolademassen i en beholder og placer et stykke husholdningsfilm over – sådan at det rør overfladen af moussen (for at undgå, at der dannes skind).
Lad moussen stå på køl i et par timer eller natten over – derefter kan det spises. Mums!

 

image

2 tanker om “Laktosefri Chokolademousse

  1. Hej søde Katrine
    Tusind tak for dine ideer og gode råd. Det er ikke så længe siden vi fandt ud af at min datters mavebesvær skyldes Low Food map.
    Men du har gjort det hele meget lettere for os!!!!
    Men desværre kan vi ikke åbne listen med tilladte fødevarer mere 😢
    Kan vi finde den et andet sted?
    På forhånd mange tusind tak!!
    Mange venlige hilsner
    Jette (og maiken)

    1. Hej Jette og Maiken

      Hvor er jeg glad for at høre, at mit arbejde har gjort en forskel for jer! Det kan være noget af en jungle at finde rundt i low FODMAP universet.
      Listen blev fjernet i november 2016, fordi dem jeg havde oplysningerne fra mente, at jeg have taget for meget af den direkte fra dem – selvom jeg havde gjort mig meget umage med at henvise til dem og lave om på opbygning osv. Men jeg vil selvfølgelig ikke overtræde reglerne, så jeg fjernede den. Det havde været et rigtigt stort arbejde at lave listen og da jeg blev bedt om at fjerne den mistede jeg al motivation.

      Jeg forbereder mig pt på, at komme stærkt tilbage på bloggen snart – også med en fornyet fødevareliste.
      Jeg håber, at I har fundet hjælp et andet sted siden I skrev, men hvis ikke, så håber jeg at jeg kan hjælpe jer, når bloggen er oppe og køre igen.

      Undskyld det sene svar
      Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *