En håndsrækning til de brødsultne low FODMAP entusiaster

Hvor kan man finde low FODMAP venligt brød?

Et af de spørgmål jeg får oftest på bloggen er “må jeg spise brød?” og “hvad må jeg spise?”.
Det forstår jeg virkelig godt, at folk kan synes er svært at finde ud af! Også fordi det ikke er alt der står “glutenfri” på der er ok.

Der er det med low FODMAP venligt brød er, at det desværre ofte kan være en dyr fornøjelse. Derfor bager jeg også oftest mine brød fra bunden, men mel der er okay på low FODMAP diæten. Du kan se en liste med de tilladte fødevare her.

Desuden kan du også finde mange af mine opskrifter på bagværk her på bloggen.

 

Herunder har jeg lavet en liste med brød og andet brødrelateret jeg kender til, som er low FODMAP venligt, samt mine kommentarer til det af det jeg har smagt.

Hvis du sidder og læser dette og synes der mangler et produkt, som du kender og kan lide, så må du rigtigt gerne dele det i kommentarfeltet, så andre også kan få gavn af det.

 

Semper

Semper er et svensk mærke, der laver en hulens masse forskellige produkter. Så mange at jeg ikke er helt klar over hvilke der sælges i Danmark. Derfor fremgår kun de jeg har smagt herunder. Semper sælges i mange forskellige supermarkeder bl.a. i Fakta.

Semper

Grov Mix er en brødblanding, som jeg stor fan af fordi det for det første smager skide godt og for det andet indeholder en del flere fibre end hvad man ellers kan få fingrene i på markedet

Grovknäcke er mit go to knækbrød, som jeg altid har i skabet. Det er desværre også ret dyrt. En gang imellem kan man risikere at det er på tilbud og så er det bare om at slå til!

Lantknäcke er også knækbrød og smager egentlig ret meget ligesom Grovknäcke, der er bare færre fibre i.

Kex Marie er en kiks, der efter min mening smager, som de der Mumitrolde kiks man kunne få da jeg var barn i 90’erne. Disse indeholder skummemælkspulver, så du skal holde dig fra dem, hvis du ikke kan tåle FODMAP L.

Vær opmærksom på, at det ikke er alt fra Semper der er okay på low FODMAP diæten. Jeg har i flere brød og pasta set, at de bruger soyamel.

Hvis du på et tidspunkt alligevel skal til Sverige, vil jeg foreslå dig at orientere dig omkring Sempers andre spændende produkter og disses produktinfo (for at være sikker på de er okay), sådan at du kan købe dig en ordentlig vognfuld af de Semper produkter, der ikke er i Danmark, med dig hjem igen. Jeg linker til siden med deres produkter her.

 

Fria

Fria er et svensk mærke der sælger både brød, boller og kager. Deres produkter findes i frostafdelingen i supermarkedet. Jeg har set nedenstående (der alle er glutenfri, laktosefri og mælkefri) i Rema 1000, men er også stødt på Fria Grova i Føtex.

Fria

Hamburgerbröd er en burgerbolle, som jeg synes er ekstremt sød i smagen og de passer derfor efter min mening ikke til en burger, men snarere som morgenmadsbrød.

Korvbröd er pølsebrød, som jeg ikke har smagt.

Minibaguette er et mini flüte, som jeg synes smager lækkert, men som også er en kende sødt i smagen.

Valmofrella er morgenmadsboller, som jeg er usikker på om jeg har smagt, det har jeg måske, men kan ikke huske det.

Grova er et sandwichbrød, som er min absolutte favorit og jeg har til hver en tid minimum ét brød i fryseren.

Ligesom med mærket Semper, vil jeg anbefale at du, hvis du alligevel skal til Sverige på et tidspunkt og har en køletaske med dig, orienterer dig omkring Frias andre spændende produkter og disses produktinfo (for at være sikker på de er okay), sådan at du kan købe dig en ordentlig vognfuld af de Fria produkter, der ikke er i Danmark, med dig hjem igen. Jeg linker til siden med deres produkter her.

 

Hatting

Hatting kan du finde i frostafdelingen i Fakta, men garanteret også andre steder.

Hatting

Havrestykker fungerer efter min mening både til morgen, middag og aften, jeg er stor fan af dem og de er lækre og mætter.

Rundstykker er nogle efter min mening ekstremt luftige morgenboller og jeg synes ikke man får meget brød for pengene, men de smager såmænd meget dejligt. Disse indeholder mælkepulver, så du skal holde dig fra dem, hvis du ikke kan tåle FODMAP L.

Hatting laver også et glutenfrit havrebrød der sælges i Norge. Jeg ved ikke om det er muligt at få fingrene i det i Danmark.

 

Vitamille

Vitamille laver forskellige melblandinger og rasp – som jeg aldrig har smagt, men som ser lækre ud. Jeg stødte på det i går i Rema 1000 i Birkerød.

Vitamille

Pizzamel har jeg ikke smagt.

Kakagokage/muffins har jeg ikke smagt.

Lys brødblanding har jeg ikke smagt.

Rasp har jeg ikke smagt.

Jeg har læst mig til at der i deres grove brødblanding er kikærtemel, så den skal man holde sig fra på low FODMAP.

Jeg tror at deres Brownieblanding er i orden, men jeg kunne ikke finde information om den på deres hjemmeside – så tjek lige varedeklarationen inden du køber den.

 

Finax

Finax er endnu et mærke der laver brød- og melblandinger, som jeg har set i mange forskellige butikker, men aldrig har smagt.

Finax

Fiberbrödmix synes jeg kunne ligne et godt alternativ til rugbrød! Det indeholder desværre FODMAP O, så hvis du ikke kan nedbryde O, skal du holde dig fra det.

Havrebrödmix indeholder mælkepulver, så du skal holde dig fra det hvis du ikke kan tåle FODMAP L.

Urekraft Mjölmix er et melmix man kan bruge som erstatning for andre ikke low FODMAP venlige typer mel i sine opskrifter. Melmixet er proppet med fibre og mineraler.

 


Dette indlæg er ikke sponsoreret, men jeg skriver alligevel ANNONCE her, fordi jeg i indlægget henviser til nogle hjemmesider.

Jeg forstår ikke rigtigt de regler der er omkring annoncer 🙂 ha ha

7 Comments

  1. Hej Katrine, jeg er ny på FODMAP og har med interesse læst din blog. Der er nogle ting jeg ikke forstår:
    Hvorfor er spelt ok, når det er en glutenholdig meltype, som andre diæter fraråder hvis man vil undgå oppustet mave osv?
    Hvorfor er gær, animalske proteiner og sukker ok, når andre diæter fraråder dette også i forbindelse med fordøjelsen (candida-kuren, Aquadeam osv)?

    På forhånd tak,
    venlig hilsen Ditte

    • Hej Ditte

      Fintmalet sigtet speltmel er okay på diæten, fordi indholdet af FODMAP’s er så lavt.
      Fuldkornspeltmel og almindeligt speltmel er ikke okay på diæten, fordi de indeholder så store mængder af den type oligosakkarider der hedder fruktaner, at man kan risikere at reagere på det.
      Dog kan man godt spise brød lavet på fuldkornsspeltmel og almindeligt speltmel, hvis brødet er lavet på en surdej. Det handler om at den proces dejen går igennem, når den er lavet på surdej, nedbryder en stor del af fruktanerne. Dog er der så begrænsning på hvor meget man må spise af brødet ad gangen – de præcise tal kan du se på min low FODMAP fødevare liste.
      Gluten er ikke lig med FODMAP fri. Det er en ret vigtig ting at huske på. Nogle glutenfri produkter indeholder fx kikærtemel, som indeholder så store mængder af den type oligosakkarider der hender galaktaner, at det ikke vil kunne indgå i diæten.
      Gær, animalske proteiner og sukker er okay, fordi de ikke indeholder FODMAP’s.
      Jeg kender ikke til candida-kuren og Aquadeam, så jeg kan ikke fortælle dig hvorfor de siger at det ikke er okay. De går vel bare efter nogle andre principper 🙂
      Low FODMAP diæten er en diæt for personer med mave problemer og personer med irritabel tarm. Det handler ikke om at tabe sig (for det gør man sjældent), men om at blive helt eller delvist symptomfri. Det kan man blive, hvis man får identificeret hvilke FODMAP’s man reagerer på, og udelukker dem fra ens kost.

      Håber mine svar er dig en hjælp.
      Kh Katrine

  2. Hej Katrine,
    Er også sat på FODMAP nu, og ja noget voldsomt at forholde sig til, specielt som jeg er så glad for brød. Fandt Hattings havrestykker. Hvordan med disse stenalder brød blandinger? Jeg købte en Svansø økologisk blanding med chiafrø. Er disse blandinger ikke okay? Din side er en super god håndsrækning på vejen. TAK!!
    Kh Jan

    • Hej Jan

      Ja det kan godt være voldsomt i starten, men så snart du er inde i det og begynder at kunne huske hvad der er og hvad der ikke er tilladt, bliver det helt fint og nemt.
      Ift. stenalderbrød blandinger skal du være opmærksom på om de indeholder andre nødder, frø og kerner end dem der er tilladte, og i hvor store mængder de er i blandingen.
      Fx må man ikke få så mange hasselnødder ad gangen og cashewnødder er et no-go.
      Desuden indeholder nødder, frø og kerner store mængder oligosakkarider, så det kan godt være besværligt.
      Mit bedste bud til dig, vil være at lave en blanding selv, af de tilladte nødder, frø og kerner og så lade være med at spise et helt brød ad gangen.
      Sådan at der er en form for portionskontrol, når nu man ikke må spise så store mængder oligosakkarider. Du kan jo prøve dig frem. Fx spise én skive den ene dag og hvis du ikke reagerer, så prøve med to skriver den næste dag.
      Det er meget individuelt, hvor meget man kan spise af hver FODMAP uden at reagere.
      Jeg kan også anbefale dig at prøve min opskrift på mini paleo brød. Af dem må du spise ét “brød” ad gangen og så med et par timers mellemrum.

      Håber det hjælper.
      God torsdag 🙂

  3. Hej Katrine
    Først vil jeg sige tak for din fantastiske hjemmeside. Den er en stor hjælp.
    Din liste over low fodmap er ikke længere tilgængelig. Kommer den på igen?
    Hilsen
    Anne-Mette

  4. Hej

    Jeg troede ikke, at man måtte spise hvede, ej heller glutenfri hvede, på en fodmap diæt?

    • Hej Trine

      Det er korrekt, at man ikke kan spise hvedemel.
      Derfor er der ikke hvedemel i de produkter, som jeg henviser til i dette opslag.

      Hav en dejlig dag 🙂
      Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *