En hvidløgs elskers low FODMAP spaghetti cabonara

image

image

image

Jeg ved ikke om jeg har gjort opmærksom på det før, men så får i den sku lige igen: min diætist siger man godt må spise hvidløgsolie på low FODMAP diæten. Det skulle eftersigende være hvidløgs “kødet” der er FODMAPs i – og ikke aromaen.

Der er derfor hvidløg i denne opskrift, som jeg mener bare gør den en tand lækrere (men du kan godt udelade hvidløg uden det ødelægger noget).

Der er nok mad til 2 personer.

Opskrift:
3 æggeblommer
50 g revet parmesan
200 g spaghetti (jeg brugte denne slags for at gøre retten low FODMAP venlig)
2 fed hvidløg (3 hvis du er en hvidløgs elsker ligesom mig)
100-150 g serranoskinke (jeg køber det i skårne skiver)
1 spsk kokosolie (eller en anden slags olie – det er ikke så vigtigt)
Salt og peber
Evt. ektra permesan, cherrytomater og purløg

Fremgangsmåde:
Rør revet parmesan (riv den selv) med æggeblommer (gem hviderne til et spejlæg til frokost i morgen) og peber i en skål med en gaffel.
Sæt det til side og kog spaghettien al dente i letsaltet vand (ca. 10 minutter).
Imens spaghettien koger kommes kokosolie og hvidløg (fjern skræl og skær i 4-8 mindre stykker) på en pande ved middelhøj varme.
Når hvidløgs skiverne er brunet og der lugter lækkert fiskes alt hvidløgskød op af olien og smides ud.
Nu tilføjes seranoskinken, som du inden har skåret i mindre tern.
Seranoskinken er sprød omtrent på samme tid som spaghettien er kogt færdig.
Kom nu spaghetti og ½-1 dl vand fra spaghettien over på panden, sluk for varmen og rør æggeblomme massen i.
Det er vigtigt at du rører rundt i det (3-4 minutter eller indtil æggemassen bliver cremet at se på) – sådan at æggemassen bliver tilberedt, uden at blive til røræg.
Kom hele herligheden på en tallerken og anret med halverede cherrytomater, hakket purløg og revet parmesan på (jeg har undladt parmesan på billederne).


AFFILIATE

4 Comments

  1. Hej Katrine
    Tusind tak for din store indsats for os med irritabel Tarm. Du har reddet mit liv. Fik det konstateret i maj måned, men ingen hjælp fra lægerne. Må klare mig selv! Nu er jeg i gang med Low FODMAP diet. Det har hjulpet meget, men jeg er ikke symptomfri. Kæmper videre!

    • Hej Jytte

      Velbekomme! Hvor er det godt at høre at det virker for dig! 🙂

      Kh Katrine

    • Hej Pernille

      Ja gør endelig det! Se evt mit indlæg om low FODMAP venligt pasta her. Glutenfri er nemlig ikke lig med low FODMAP venlig.
      Nogle glutenfri produkter indeholder nemlig typer af mel der ikke er i orden på low FODMAP diæten (fx kikærtemel).

      Hav en dejlig dag
      Katrine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *